Bojkot Srba
Referendum na severu Kosova završen mirno i bez glasača
Srbi su bojkotovali referendum na poziv Srpske liste. Izlaznost bila je veoma niska, bilo više posmatrača i članova biračkih odbora nego samih građana
Prošle nedelje izašao je prvi broj "LicaUlice", prikupljeno preko milion dinara za decu iz doma "Drinka Pavlović" i završena velika ekološka kampanja "Oplaneti se! Recikliraj!"
Aktivnosti i rezultati na polju društveno odgovornog poslovanja u protekloj nedelji pokazuju kako udruženo angažovanje mnogih može da znači puno. Kada bismo svake nedelje mogli da izdvojimo bar jedan svetli primer saradnje poslovnog i civilnog sektora, sigurno bi socijalni problemi bili brže i trajno rešavani. Ovo partnerstvo je posebno važno uspostaviti u kriznim i tranzicionim vremenima, kada država malo sama doprinosi socijalnoj pravdi i zaštiti.
BREND BOLJEG DRUŠTVA: Na radost velikog broja socijalnih preduzetnika koji su mesecima bili uključeni u realizaciju projekta, 5. jula iz štampe je izašao prvi broj aktivističkog časopisa „LiceUlice“. Ovaj list dvoznačnog naziva, pored društveno angažovanih tema koje analitički obrađuje, važan je i zbog specifičnog načina prodaje. Naime, „LiceUlice“ će prodavati mladi beskućnici i tako dobiti šansu da zarade i pomere se sa društvenih margina. Polovina novca od cene svakog prodatog primerka namenjena je prodavcu, a ostatak će biti usmeren daljem širenju distributivne mreže i jačanju projekta. Do sada je obučeno 30 kolportera iz „Skloništa“ u Beogradu, a u planu je da se mreža prodaje proširi po celoj Srbiji. Ovaj projekat osmišljen je po uzoru na mnoge ulične listove koji su veoma uspešni širom sveta i predstavlja dobar primer saradnje civilnog, javnog i privatnog sektora. „LiceUlice“ pokrenuli su pojedinci i nevladine organizacije (Centar za integraciju mladih, Smart Kolektiv, Radna Organizacija i YUSTAT Centar), a časopis je podržan od Grada Beograda i Agencije za saradnju sa NVO i evropsku harmonizaciju. Generalni pokrovitelj je Telekom Srbija, a među prijateljima projekta i kompanije Coca-Cola Hellenic, EFG Eurobank i Holcim. Kako su osnivači istakli, najveća nada ovog projekta je da će se dolaskom građana u direktan kontakt sa marginalizovanim grupama pojačati solidarnost i svest da svako od nas može da pomogne najsiromašnijima.
DECA UMETNICI: Već narednog dana, stigla je lepa vest iz kompanije Strauss Adriatic. U okviru humanitarnog projekta „Doncafe i deca boje vaš pogled na svet“ na originalan način prikupljeno je preko milion dinara koji će život štićenika doma „Drinka Pavlović“ iz Zvečanske ulice učiniti lepšim i udobnijim. Na likovnim radionicama, školska deca iz ovog doma su oslikavala svoje omiljene motive koji su upotrebljeni kao ilustracija za 2000 Doncafe šoljica. Jedan deo ovih maštovitih šolja otkupili su zaposleni u kompaniji Strauss Adriatic, a deo su prodavali svojim poslovnim partnerima. Među 20 kompanija kupaca su i Koncern Bambi–Banat, Banka Intesa, Societe Generale banka, KPMG, Nelt, McCann Erickson PR, Leo Burnett i DirectGroup. Strauss Adriatic sa domom „Drinka Pavlović“ ima dugoročno partnerstvo i već je brojnim donacijama olakšalo život deci bez roditelja. Ipak, ono što ovoj deci najviše znači i uliva sigurnost je pažnja koju dobijaju kroz česta druženja sa zaposlenima iz ove kompanije. Kompleks Centra za zaštitu odojčadi, dece i omladine iz Zvečanske ulice ima još pet objekata i male stanare kojima je uvek potrebna pomoć, ljubav i pažnja. Zato je od velike važnosti da i druge kompanije prepoznaju važnost da se dugoročno uključe u volonterske i filantropske načine podrške nezbrinutoj deci.
OPLANEĆIVANJE: Prošle nedelje, biciklističkim ekološkim karavanom, završena je i tromesečna kampanja „Oplaneti se! Recikliraj!“ u koju se uključilo oko 6000 građana Srbije. U 12 gradova širom zemlje, održane su ekološke radionice i akcije prikupljanja, sortiranja i reciklaže otpada. Kroz kampanju je poslata poruka nadležnim državnim institucijama da je neophodno da se aktivnije uključe u rešavanje problema upravljanja otpadom i omoguće građanima da vrše svakodnevnu selekciju otpada koji se može ponovo upotrebiti. Akciju je uz koordinaciju Balkanskog fonda za lokalne inicijative i Mladih istraživača Srbije realizovala Zelena lista Srbije, uz finansijsku podršku USAID-a, Instituta za održive zajednice, Telenor fondacije i kompanije ASUS. Prema podacima ekoloških udruženja, građani Srbije dnevno bace oko 500 tona otpada, od čega se polovina odlaže na divlje deponije koje ulaze u vodotokove, gradska područja i parkove za decu. U zemljama Evropske unije reciklažna industrija je veoma značajna jer se prosečno oko 40 odsto otpada u toku godine reciklira. Kako je u Srbiji taj procenat četiri puta manji, istraživanja pokazuju da se na deponije godišnje „baci“ oko 50 miliona evra.
Srbi su bojkotovali referendum na poziv Srpske liste. Izlaznost bila je veoma niska, bilo više posmatrača i članova biračkih odbora nego samih građana
“Mislim da nije dobro rešenje neizlazak na beogradske i izlazak na izbore u drugim mestima. To bi doprinelo padu poverenja u političke stranke, u institucionalnu borbu, u formu organizovanja koja kaže – organizovali smo se oko osnovnih postulata, a to je učešće na izborima i osvajanje vlasti na izborima. To bi vodilo i još jačem talasu populističkih pokreta koji bi onda koketirali sa različitim vaninstitucionalnim delovanjem. Sve ovo bi stvorilo još veći društveni haos. Posle ovoliko godina vlasti Srpske napredne stranke, naše društvo je sluđeno”
Izgleda da je deo opozicije shvatio kako je bojkot-zamešateljstvo bio greška. Iz nekih lokalnih samouprava, kao što je recimo Novi Sad, dolaze vesti koje izgleda znače da će opozicija sigurno izaći na ostale lokalne izbore, kad god se oni budu održavali. Najgore od svega je ako odluka o bojkotu bude značila kraj teško stečenog opozicionog jedinstva, koje bi valjalo očuvati i jačati ga po širini i dubini
Za razliku od “beskompromisnih” opozicionara sa Tvitera i društvenih mreža, Vučić ne misli da su “svi isti” (mada to često govori). I i te kako se trudi da – razume se, iz ugla sopstvenih potreba i interesa – detektuje i “pogura” ne samo one koje (in)direktno kontroliše, nego i one koje smatra “manjim zlom”. I to je upravo ono što smo mogli da vidimo na izborima 2022. i 2023. Više se ne trudi da spreči da opozicija uopšte uđe u Skupštinu (niti je to sada moguće), ali nastoji da tu, po mogućstvu, bude što više onih “prihvatljivih”. Pa, ako se slučajno prevari, tj. ako oni “iznevere očekivanja”, Bože moj. Ništa. Promešaće ponovo karte
Kad je Aleksandru Vučiću svanulo da ne može sprečiti ulazak Kosova u Savet Evrope – što je na mnogo načina kontroverzna odluka članica ove organizacije – on je za taj segment pripremio više poruka. Počeo je sa “Videćete šta će Srbija da uradi”, nastavio sa “Srbija će da istupi iz Saveta Evrope” i zaključio da “Savet Evrope ne postoji ako je u njemu Kosovo”. Jasno je da je u pitanju politika “naljutio se čobanin na selo”. Poseta Emanuelu Makronu bio je samo neuspeli pokušaj da sakrije svoju spoljnopolitičku golotinju
Arhiva nedeljnika Vreme obuhvata sva naša digitalna izdanja, još od samog početka našeg rada. Svi brojevi se mogu preuzeti u PDF format, kupovinom digitalnog izdanja, ili možete pročitati sve dostupne tekstove iz odabranog izdanja.
Vidi sve